Vanliga frågor enligt kategori

Min bokning

När blir min bokning bekräftad?
Din bokning kommer att bekräftas inom 48 timmar. I händelse att du inte får någon bekräftelse, vänligen kontrollera om ditt spamfilter har markerat bekräftelsen som oönskad e-post.
Jag har inte fått någon bekräftelse. Vad ska jag göra?
Vänligen kontakta oss om du inte har fått din bekräftelse. Glöm inte att kontrollera ditt spamfilter för att se om bekräftelsemejlet har markerats som oönskat.
Hur kan jag ändra min bokning eller avboka?
Du kan kontakta oss genom det här kontaktformuläret. Om en ändring eller avbokning sker med kort varsel (inom 48 timmar) ber vi dig vänligen kontakta oss på telefon.
Kostar det något när jag avbokar eller ändrar min bokning?
I det fall ändringar eller avbokningar sker innan hyran av bilen påbörjas kommer inga administrationsavgifter tas ut. När du avbokar innan hyran av bilen påbörjas kommer du alltid att få en återbetalning. Avbokning är bara utan kostnad upp till 48 timmar före avhämtning. Alla ändringar och avbokningar görs av oss och inte av biluthyrningsföretaget. Andra ändringar såsom hyrperioden kommer naturligtvis att påverka priset på din bokning.
Kan jag boka för någon annan?
Det är möjligt att boka en hyrbil till någon annan och betala för det med ditt eget kreditkort. Vänligen tänk på att personen som hämtar hyrbilen måste visa sitt eget kreditkort. Detta kreditkort måste användas för att betala depositionen för att kunna ta ut hyrbilen.
Kan jag använda andra betalningsalternativ?
Du kan bara betala med kreditkort. När du hämtar din bil måste du kunna visa ett kreditkort för att betala depositionen. Det går inte att betala kontant. Ett kreditkort som tillhör någon annan person är heller inte tillåtet.
Jag fyllde i en felaktig e-postadress när jag bokade. Vad ska jag göra?
Du kan kontakta oss genom det här kontaktformuläret eller via vårt telefonnummer. Vänligen se till att lämna numret på din bokningskupong.

Hämtning, användning och återlämning av min hyrbil

Vad behöver jag för att hämta min hyrbil?
När du hämtar din hyrbil måste du alltid lämna in din bokningskupong. Dessa kuponger innehåller särskild information beträffande hyrbilen som har bokats av dig, priser och annan information. Du får din bokningskupong via e-post efter bokningen. När du hämtar din hyrbil måste ett hyresavtal skrivas under på plats.

Utöver kupongen måste du också ta med dig ditt pass, ditt körkort och ditt kreditkort. Om inte ditt körkort kan läsas av uthyrningsföretaget (kinesiska till exempel) behöver du också ett internationellt körkort som översättning. Endast ditt originalpass och ditt originalkörkort är giltiga, så var vänlig och ta inte med dig några kopior.
Kan jag köra över gränsen till ett annat land med min hyrbil?
I många fall är det inget problem. Ibland är det inte tillåtet. Vänligen ange de länder du vill resa till när du bokar din hyrbil. Bokningen kommer att kontrolleras för att se vilka länder som är tillåtna. Ibland behövs speciella handlingar för att köra över gränser. Vänligen kontakta oss på telefon om du har några frågor innan du bokar.
Kan ni garantera att jag kommer att få den valda biltypen?
Om den valda biltypen inte finns tillgänglig får du en likvärdig modell. Vi garanterar kategorin, men vi kan inte alltid garantera bilmärke och/eller modell.
Kan hyrbilen levereras till en annan plats såsom mitt hotell?
I vissa fall är det möjligt att leverera din hyrbil till en plats du väljer, i stället för den upphämtningsplats som framgår i din bokning. Ibland tas en tilläggsavgift ut för detta. Vänligen kontakta oss för mer information.
Hur mycket betalar jag i deposition när jag hämtar min hyrbil?
Storleken på depositionen beror på detaljerna i din bokning och på leverantören av din valda hyrbil. Minimikostnaden för din deposition är sammansatt på följande sätt: Självrisk, bränslekostnader, moms och eventuella extra kostnader (t.ex. GPS, barnstolar, etc.). Det exakta depositionsbeloppet bestäms när du hämtar upp bilen och betalas med kreditkort.
Kan jag hämta eller lämna tillbaka min hyrbil tidigt på morgonen eller sent på kvällen?
Att lämna tillbaka bilen utanför öppettiderna är normalt inget problem. De flesta biluthyrningsföretagen har en särskild nyckelbox där du kan lämna dina nycklar. För att hämta din bil utanför öppettiderna måste en specialbegäran skickas till uthyrningsföretaget. Ibland utgår en tilläggsavgift för detta.
Kan jag lämna tillbaka min hyrbil tidigare än vad som framgår av min bokning?
Du kan lämna tillbaka din hyrbil tidigare än vad som står i din bokning. Vi kan dock inte återbetala dig för de outnyttjade dagarna.
Var hittar jag de exakta upphämtnings- och återlämningsplatserna?
Informationen finns angiven i din bokning och på bokningskupongen som du kommer att få av oss. För uthyrningsföretag på flygplatsen som inte är lätta att hitta, finns ibland ytterligare information på bokningskupongen.
Hur mycket kostar en envägshyra?
Envägshyran kan variera mellan platser och uthyrningsföretag. Beloppet visas i bokningsformuläret efter att du har valt en bil från listan.
Gäller mitt utländska körkort för att boka en hyrbil?
När ditt körkort inte kan läsas av uthyrningsföretaget (kinesiska till exempel), måste du ta med dig ett internationellt körkort också. Det internationella körkortet är en översättning av ditt vanliga körkort.

Ytterligare alternativ och möjligheter

Kan jag hyra ett GPS navigationssystem med min hyrbil?
Att hyra ett GPS navigationssystem är ofta möjligt. Vänligen ange dina önskade alternativ, till exempel ett GPS navigationssystem, när du gör din bokning. Vi skickar dig en kostnadsberäkning. Den exakta kostnaden räknas ut på upphämtningsplatsen baserat på dina tilläggsval och måste betalas med kreditkort.
Tillkommer det ytterligare kostnader?
I stort sett ingår allt i alla våra priser. I fall det tillkommer några extra kostnader kommer bokningsavdelningen att meddela dig i förväg. Om du inte accepterar kan du alltid avboka utan kostnad (minst 48 timmar innan hyresperioden börjar).
Vad är kostnaderna för en extra förare?
Priset för extra förare skiljer sig mellan olika platser. I vissa fall är det kostnadsfritt. I andra fall får du betala några euros per dag.
Kan jag hyra en bilbarnstol till min bebis/mitt barn med min hyrbil?
Att hyra en bilbarnstol till din bebis eller ditt barn är ofta möjligt. Vänligen ange dina önskade alternativ, till exempel en bilbarnstol, när du gör din bokning. Vi skickar dig en kostnadsberäkning. Den exakta kostnaden räknas ut på upphämtningsplatsen baserat på dina tilläggsval och måste betalas med kreditkort.
Kan jag hyra vinterdäck, skidhållare eller snökedjor med min hyrbil?
I vissa fall är det är möjligt. Vänligen ange dina önskade alternativ, till exempel vinterdäck, skidhållare eller snökedjor, när du gör din bokning. Vi skickar dig en kostnadsberäkning. Den exakta kostnaden räknas ut på upphämtningsplatsen baserat på dina tilläggsval och måste betalas med kreditkort.
Hur betalar jag för mina tillval?
Kostnaderna för önskade tillägg är inte inkluderade i priset och måste alltid betalas på plats med kreditkort. När du gör din bokning skickar vi dig en beräknad kostnad för dina tillägg. Det exakta beloppet räknas ut på upphämtningsplatsen där du betalar med ditt kreditkort.

Försäkringar

Vilka försäkringar gäller för min hyrbil?
I de flesta fall ingår ansvarsförsäkring och brandförsäkring i priserna. Oftast ingår också skadeskyddsförsäkring (CDW) och stöldförsäkring (TP) i våra priser.
Vad erbjuder Collision Damage Waiver (skadeskyddsförsäkringen) och Theft Protection (stöldförsäkringen)?
Med vagnskade- (CDW) och stöldförsäkring (TP) står du utan ekonomiskt ansvar vid en eventuell olycka eller stöld av bilen. I de flesta fall är du betalningsskyldig med en självrisk. De flesta biluthyrningsfirmor erbjuder också på plats tilläggsförsäkringar med vilka du kan sänka denna självrisk.

För vissa länder erbjuder vi särskilda alternativ vid vilka du vid en eventuell olycka eller stöld återbetalas självrisken som du betalat till den lokala biluthyrningfirman. Detta förutsätter dock att du senare skickar oss såväl polis- som skaderapporten.

Vagnskadeförsäkringen (CDW) omfattar dock inte skador på däck samt skador på fönster, speglar, underrede eller tak, inredning och bilnycklar.

Stöldskyddsförsäkringen (TP) gäller inte i bilen kvarlämnade personliga tillhörigheter. Dessa kan dock täckas av din egen reseförsäkring. Lämna inte dina personliga tillhörigheter synliga i bilen, utan ta dem med dig eller lämna dem i bagageluckan - annars kanske inte din reseförsäkring täcker en eventuell förlust.
Vad betyder tredjepartsförsäkring?
Denna försäkring täcker materiell och fysisk skada på andra (alla andra personer än de som reser i hyrbilen; inte föraren, inte passagerarna). Täckningen varierar mellan länder och stater (USA). Inom Europeiska unionen och många andra länder är denna täckning mer än tillräcklig. För länder där täckningen kan vara otillräcklig erbjuder uthyrningsföretaget en tilläggsförsäkring med en högre täckning såsom EP=Extended Protection (utökat skydd), ALI=Additional Liability Insurance (utökad ansvarsförsäkring), LIS=Liability Insurance Supplement (ansvarsförsäkring med tillägg).
Vilka andra försäkringar finns det?
Personal Accident Insurance PAI (personlig olycksfallsförsäkring) och Personal Effects Coverage PEC (försäkring för personliga tillhörigheter)
Den personliga olycksfallsförsäkringen PAI och försäkringen för personliga tillhörigheter PEC kan tecknas (detta är valfritt och ingår inte) på plats eller genom en reseförsäkring.

Kreditkort: Försäkringar och Täckning
På grund av att försäkringarna och täckningen kan variera mellan kreditkortsbolag, ber vi dig att ta kontakt med respektive bolag. Du kan också fråga om täckningen endast gäller om transaktionen eller depositionen betalas med det specifika kreditkortet.
Vad betyder "återbetalning av självrisk"?
Du kommer först att behöva betala för skadan till biluthyrningsfirman med din självrisk, men senare kommer vi att återbetala dig. I korthet: Egentligen har du ingen självrisk, eftersom i slutändan kostar en skada som du förorsakat dig ingenting.

Detta förutsätter dock att du i händelse av olycka skickar oss de rätta dokumenten (kvitto på beloppet, polisrapport, skaderapport, etc.).

Har du någon fråga?

Om din fråga och/eller ditt svar inte finns med här, vänligen kontakta oss så gör vi vårt bästa för att hjälpa dig så snabbt som möjligt.